كشف يسرى المغازي، عضو مجلس النواب،عن مشروع قانون جديد سيتقدم به للبرلمان، خاص بإلزام الدولة بتوقيع كشف العذرية على الطالبات في الجامعات مؤكدًا أن هذا الأمر ضروري للغاية، ولن يتراجع عن هذا المشروع.
وقال المغازي فى تصريح لــ"اليوم السابع"،:" لا أعلم لماذا كل الضجة على النائب إلهامي عجينة، فأنا أؤيد فكرته تمامًا وهو مظلوم ولا أعلم لماذا كل هذا الهجوم ضده؟".
وأضاف:" سأطالب خلال مقترحى الجديد بتوقيع الكشف الطبى على الفتيات ليس فى الجامعات فقط وإنما فى مدارس الدبلومات أيضا، الجامعات مليانة كل حاجة، تجارة مخدرات ودعارة، ولو شفت لبس الطالبات فى قلب الجامعات ده لبس راقصات، وليس طالبات والمدارس الفنية دى عبء على الدولة وفيها أكتر من كده بكتير فعلشان نحافظ على الدولة وعلى ولادنا وميبقاش فيه عاهرات، يبقى لازم يكون فيه كشف طبى علشان البنت نفسها تبقى عارفة انها ممكن تتعرض للكشف الطبى ده فى يوم من الأيام".
وتابع المغازى:" أكيد البنت لو اتعرضت لكشف طبى مش هتعمل حاجة غلط لأنها عارفة إنى الكشف هيحرجها قدام أهلها، وأنا شايف الإعلام واخد كلام النائب إلهامى عجينة بصورة غير حقيقية، الجامعات فيها كل حاجة، وأنا عايز فعلا أقدم قانون يؤدى يسمح بكشف العذرية ".