تحليل: لازم تعرف بتدفع كام للحكومة من مرتبك

تحتاج معرفة كم تدفع من دخلك الشهري أو السنوى للحكومة، بسبب فرض الضرائب عليك.
كل ١٠٠ جنيه بتقبضها في مرتبك.. الحكومة بتاخد منها ١٠ جنيه ضريبة “كسب عمل”
كل ١٠٠ جنيه بتصرفها.. الحكومة بتاخد منها ١٣ جنيه ضريبة قيمة مضافة
كل ١٠٠ جنيه في ايدك.. قيمتها الحقيقة بتقل ١٨ جنيه بسبب “التضخم”
في الاخر كل ١٠٠ بتتحصل عليها بتساوي في الحقيقة ٥٨ جنيه لأن الباقي تاخذه الدولة منك إتاوه أو ضياع بسبب فشل الحكومة دي اقتصاديا بفعل مشكلة التضخم، لانها لا بترده ليك دعم لأنها بتشيله ولا بتوفر تأمين صحي ليك لأنه زي قلته عرفت ليه احنا كشعب في مصيبة سودة.
ألا يعني كل ذلك مع تثبيت الدخل للموظفين منذ سنتين أن الدولة انهارت اقتصاديا وأن هذه الإجراءات هي التي تسبق الإفلاس، كيف للمواطن محدود الدخل أن يتحمل كل هذا الضغط وإذا كانت إجراءات تقشفية وإصلاحية وإذا كانت إجراءات مالية ونقدية لماذا لم تطبق على جميع أفراد المجتمع.
يعني مثلا تخفيض المرتبات دي احدي السياسات المالية لمواجهة التضخم وتعني ان هناك وحدات نقدية زيادة عن حجم الإنتاج تتسبب في الزيادة على الطلب وبتالي ينتج عنها ارتفاع في السعر وهي إحدى حالات التضخم وهنا يجب سحب هذه الوحدات النقدية الزائدة من ايدي كل الأفراد في مصر تم تطبيق هذه السياسة على شريحة بعينها لسحب ١٧ مليار جنيه من أيديهم سنويا بتثبيت مرتباتهم ٣ سنوات وزيادتها بعد ذلك زيادة محسوسة بما لا يجاوز الناتج المحلي الإجمالي .
في ظل تطبيق هذه الدراسة أقوم برفع الدعم عن الوقود وزيادة الأعباء الضريبية ورفع الدعم عن باقي الخدمات يبقى انتي حكومة ظالمة لان فاتورة تخفيض المرتبات لازم تطول الكل وبنسبة مختلفة تراعي البعد الاجتماعي بنسب متدرجة تراعي شرائح هذا المرتب بمعنى أن مينفعش أوحد نسب التخفيض لان مثلا تخفيض ١٠٪ من الي بياخد ٢٠٠٠ تؤثر عليه ولا تؤثر على صاحب الدخل المرتفع فوق ١٠٠٠٠ جنيه .
الحكومة دي فاشلة وهتفضل كده لأنها تستخدم أسلوب التسكين بدلا من الحل العلمي السليم لأنها لا ترعى مصالح المواطنين ولكنها ترعى مصالح رجال الأعمال وكبار رجال الدولة والسلطات الثلاثة وترعى مصالح المحتكرين .
حكومة كتلك ستسقط بالثلاثة ولربما يسقط مها نظام لدولة لان الشعب لن يتحمل ما هو مكتوب في هذا المقال سيسبب ثورة قريبة للغاية تعجل بها هذه الحكومة الغبية وبكرة نشوف يا حكومة العجزة .
اتقشف يا مواطن اتقشف يا موظف الحكومة علشان البهوات أصحاب المعالي وصبيانهم يقبضوا كويس مع ان الحياة والتضخم يمس الجميع بس فيه ناس مبتحسش بالتضخم لأنها متظبطه وناس طلعان عين أم إلي جابوهم والتضخم نفخهم وفيه ناس كمان مش لاقيه تاكل ومفيش فايده

مقالات ذات صلة

منوعات

مواضيع

أشهر الفيديوهات

شبكات التواصل الإجتماعي

للتواصل معنا ومتابعة آخر الأخبار لحضة بلحضة، المرجو الإشتراك بصفحاتنا